نشست های تخصصی

پایان نامه های برتر

بخش علمی دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، با هدف ارتقاء سطح علمی جامعه انیمیشن و با حضور شش تن از اعضاء هیئت علمی دانشگاه های هنری کشور، یک دبیر و سه داور دانشگاهی به داوری 70 اثر علمی ارسال شده در قالب پایان نامه نظری کارشناسی ارشد و رساله دکتری پرداخته است.

تلاش های صورت گرفته در جشنواره یازدهم باعث بیشتر شناخته شدن این بخش از جشنواره در جامعه دانشگاهی انیمیشن شده و در دوره حاضر شاهد استقبال تقریبا سه برابری نسبت به جشنواره قبل بوده ایم. آنچه باعث شوق مضاعف بوده است، حضور چشمگیر پایان نامه هایی از سایر رشته ها و دانشگاه های غیر هنری سراسر کشور در حوزه فنی و علوم انسانی است که صرفا به واسطه تعلق خاطر دانشجو به انیمیشن، تالیف شده اند.

اولویت های اصلی در انتخاب و داوری آثار این بخش عبارت بوده اند از:

۱.  عمده بودن نقش انیمیشن در پایا ن نامه/رساله

۲. کاربردی بودن از لحاظ علمی و عملی

۳. مطابقت با نیازهای روز جامعه انیمیشن

۴. اجرای صحیح پژوهش و نتیجه گیری از لحاظ روش

۵. ابتکار و خلاقیت در انتخاب موضوع و انجام پژوهش

بخش علمی امیدوار است که نشر و گسترش گفتمان علمی در جشنواره، تاثیر آن را بر خانواده بزرگ انیمیشن ایران مضاعف سازد.

آرزوی تک تک اعضای دانشگاهی این بخش، گسترش آگاهی علمی و نگاه پژوهش محور به ابعاد و شاکله امروز هنر/صنعت انیمیشن در میان هنرمندان و پژوهشگران جوان علاقمند به این هنر زیبا، خیال انگیز و ماندگار است. امیدواریم که با همت تمام دانشجویان، دانش آموختگان و استادان انیمیشن و سایر رشته های مرتبط به این مهم دست یابیم. 

این نشست توسط دکتر احمد سفلایی، دبیر علمی جشنواره برگزار می گردد.

نشست تخصصی: هنرمند بدون سایه

ژرژ شوئیزگبل، با نمایش تکه فیلم ها، لاین تست ها، تصاویر و اسناد مختلف به تشریح رویکرد خود در ساخت فیلم کوتاه انیمیشن خواهد پرداخت. فیلم های او دیالوگ ندارند و عمدتا مجموعه ای تصاویر پویانمایی شده اند. در این درس گفتار او مشخصا به موضوعات مورد علاقه خود همچون موسیقی، مراحل روایت، حرکت کاراکترها در فضا و تغییر شکل آن ها خواهد پرداخت.

نشستِ مذاکره برای رسیدن به توافق در صنعت سینما

حصول توافقات مناسب در موفقیت هر فیلمی، امری اساسی به شمار می رود. این درس گفتار، مخاطب را با برخی جنبه ها و توصیه های اساسی در مسیر رسیدن به تفاهم و توافق در صنعت سینما، آشنا می سازد. مخاطبان با دینامیسم روانی جاری در مذاکرات آشنا شده و به فهم عمیق تری از بهترین شیوه های احقاق منافع در این مسیر، دست خواهند یافت.

اولریش میشل، به عنوان یکی از وکلای برجسته عرصه رسانه و صنعت سرگرمی شناخته شده است. میشل، افزون بر تخصص ویژه خود در علم حقوق، میانجی حقوقی بسیاری از معاملات تجاری و یک راهبر روانی رسمی است. او در بسیاری از دانشگاه های آلمان به تدریس فنون مذاکره و حل اختلاف مشغول است. میشل از سوی انجمن وکلای برتر آلمان به خاطر کارشناسی خود در امر داوری، میانجیگری، قوانین رسانه و حق مالکیت فکری، کارشناسی برجسته معرفی شده است. انجمن ثبت ایده ها و اختراعات آلمان، مرجع حقوقی اینترنتی لگال 500 و انجمن حقوق رسانه نیز از او به عنوان یکی از وکلای معتبر و برجسته حوزه حقوق رسانه، نام برده اند.

از نیپون تا گنبدکبود

در این بخش به بررسی روند تولید انیمیشن های نوستالژیک استودیو نیپون و مقایسه آن با ساختار تولید سریال های انیمیش استودیو گنبد کبود می نشینیم. استودیو نیپون؛ این شوخی رو حتما شنیده اید که ژاپنی ها از هر چیزی برق تولید می کنند؟ در صنعت انیمیشن میشه گفت اون ها از هر داستانی، از هرکجای دنیا، با هر شخصیتی، کارتون مورد نظر خودشون رو تولید می کنند!

دوران کودکی ما پر از انیمیشن های خاطره انگیزییه که ما با اون ها خندیدیم، غمگین شدیم، همذات پنداری کردیم و برامون کلی خاطره ساختن. نه فقط برای ما، بلکه برای بچه های عرب زبان، بچه ها فرانسوی، آلمانی و حدود شصت کشور دیگه ی دنیا. تقریبا بیشتر این کارتون ها از ژاپن می اومد. این کارتون ها رو استودیو «نیپون» می ساخت و می سازد. داستان ساخت این انیمیشن ها از این جهت جذاب است که می تواند الگویی برای تولیدات پر تعداد ما باشد.

آقایان بابک نکویی و بهنود نکویی در این نشست به بررسی این موضوع می پردازند.

 نشستِ انیمیشن (چه) نیست!

انیمیشن یا پویانمایی را فرآیند عکاسی از تصاویر متوالی برای ایجاد و القاء توهم حرکت دانسته اند. در این میان تعاریف ذات گرایانه دیگری نیز به میان آمده که مباحث بسیاری پیرامون خود درانداخته اند. اما شما چه تعریفی از انیمیشن در ذهن دارید؟ آیا پیشرفت تکنولوژی در بازتعریف انیمیشن تاثیر بسزایی داشته است؟ سالها است که مرز انیمیشن در هنر، صنعت و دنیای سرگرمی در حال تغییر است آن چنان که که تعیین حدود و ثغور آن در بعضی موارد حتی برای کارشناسان هم امری دشوار و موجد اختلاف نظرهای بسیار است. در نشستی صمیمی با چند تن از فعالان این رشته به هم اندیشی درباب محدوده ها و مرزهای حوزه انیمیشن می پردازیم.

میهمانان: مریم کشکولی نیا، فاطمه شکیب، امین حق شناس، امیر سحرخیز، مهدی شیری، مهدی علی بیگی، هدی اثناعشری، معین صمدی

نشستِ هنرهای خویشاوند: انیمیشن و موسیقی

انیمیشن و موسیقی هنرهای خویشاوندند. هر چند، پیوند متقابل آ نها را نمی توان مفروض گرفت، یا آن را به شکلی منفعلانه برآمده از وجود میراثی از آثار انیمیشن دانست که از رویکرد موسیقایی قدرتمندی برخوردارند: نمونه های مشهور فیلم های والت دیسنی، تجربه های شخصی و هوشمندانه نورمن مک لارن، طنز نیشدار برونو بوتستو و تغییر شکل ها و دگردیسی های درخشان رنگ و صدا در فیلم های کوتاه ژرژ شوئیزگبل از آن جمله اند. کثرت انیمیشن های موزیکال بیش از آن که علت چیزی باشد، معلول است.

مارکو بلانو در این نشست به بررسی این موضوع می پردازد.

 رونمایی کتاب فرهنگ قصه شناسی یلدا

فرهنگ قصه شناسی یلدا معرف هشت هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه های ایرانی است. هر صفحه از این فرهنگ، به معرفی یک روایت اختصاص دارد. برای هر روایت، یافته های پژوهشی شامل: بن مایه ها، شخصیت های انسانی و غیر انسانی، پیام اصلی و پیام های فرعی همچنین گروه سنی مخاطبان در نظر گرفته شده است. افزون بریافته های پژوهشی، اطلاعاتی در رابطه با راوی، گردآورنده و ناشر نیز به خواننده ی کتاب ارائه می شود.

علی خانجانی

متولد 1337، ملایر. نویسنده پژوهشگر مدرس و فعال در عرصه قصه گویی و قصه پژوهی، مدیر و بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. وی نویسنده کتاب های قوقورک، حرف آباد، بازی های قابل اجرا در مراکز فرهنگی و هنری، هنر قصه گویی و مجموعه بیست جلدی از قصه تا قصه گویی است. او طراحی و نویسندگی برنامه های رادیویی بابا سوغاتی، فرازهایی از زندگی بزرگان، نقد شعر و قصه، گل های آفتاب و برنامه تلویزیونی «آفتاب عالمتاب» را در کارنامه خود دارد. عضویت در شورای طرح و برنامه کودک و نوجوان شبکه دوم و سیما فیلم و تحریریه مجلات ادبی هنری آیش، کوشش، رویش، مدیریت مرکز پژوهش و ترویج قصه ها و افسانه های ایرانی، و مدیریت تیم تحقیقاتی نگارش اولین دایره المعارف قصه ها و افسانه های ایرانی از جمله فعالیت های دیگر او است.

 رونمایی کتاب اندیشه پویایی

در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی پویانمایی تهران و در پی فراخوان دریافت پایان نامه های مرتبط با رشته انیمیشن، اعضای هیئت علمی دانشگاه های مطرح ایران، به بررسی آثار دریافت شده پرداختند. آن چه در کتاب "اندیشه پویانمایی" به چاپ رسیده، 11 مقاله مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله دکترا است که از بین 23 اثر راه یافته به بخش ارائه پوستر و سخنرانی، انتخاب شده است.

 رونمایی کتاب سیاست گذاری رسانه ای در صنعت انیمیشن

رسانه ها به­عنوان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مدرن، امروزه به عنوان واسطه ­ای دوسویه میان حکومت و مردم عمل می­کنند. بدین سبب از این توانایی برخوردارند تا نقش عمده ­ای را در ایجاد یا از میان بردن وحدت و یکپارچگی اجتماعی ایفا کنند. با در نظر گرفتن نقش رسانه ­­ها در حفظ امنیت ملی و هنجارهای اجتماعی، دولت­ ها غالبا مسئولیت اصلی وضع سیاست ­های رسانه ­ای و یا نظارت بر فرایند سیاست­گذاری رسانه ­ای و نحوه ­ی اجرای آن را برعهده می­گیرند. از این رو، درحالی که دولت ­ها تلاش می­ کنند تا همسو با نُرم­ ها و استانداردهای بین­المللی حرکت کنند، سیاست ­های رسانه ­ای را بر مبنای منافع ملی و ملزومات امنیت داخلی خود وضع می­کنند.

کتاب پیش­رو حاصل رساله ­ی دکتری سرکار خانم دکتر سعیده سادات موسوی با عنوان "بررسی تطبیقی سیاست های رسانه ­ای در صنعت انیمیشن ایران و ژاپن"، به راهنمایی آقای دکتر محمدرضا حسنائی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، در یازدهمین جشنواره­ ی پویانمایی تهران ارائه شده و توسط دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی به چاپ رسیده­ است.

 رونمایی کتاب چیبی؛ سادگی در انیمیشن

تولید انیمیش نهایی با مولفه های ملی و بومی یکی از دل مشغولی های همیشگی فیلم سازان انیمیشن هر کشوری است. در کنار این آرزوی دیرین، سدی بزرگ بر سر راه صنعت و اقتصاد این رشته - خصوصا در کشورهایی که جدیدا می خواهند به این عرصه تجاری گام بگذارند - وجود دارد که در برخی موارد به دلایل اقتصادی توجیه پروژه های انیمیشن ملی را به مخاطره می اندازد. بنابراین مدیران تولید و تهیه کنندگان، خواهان راهی برای دستیابی به بازارهای جهانی انیمیشن و درخشش در کارزار هزینه ها و درآمد هستند. از این رو کتاب «چیبی؛ سادگی در انیمیشن» با نگاهی دوباره به ویژگی های این دسته از تولیدات رایج صنعت انیمیشن ژاپن، در مقایسه با رقبای غربی و کمپانی های بزرگ از اهمیت دوچندانی برخوردار است تا به عنوان یک گزینه کم هزینه و با سرعت تولید بالاتر در گونه خود، راهکاری آزموده را پیشنهاد دهد. این کتاب که حاصل تلاش دوران دانشجویی آقای نوید صنایع مظفری ثابت و نتیجه استخراج از پایان نامه دانش آموختگی ایشان در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن دانشکده هنر دانشگاه سوره است، اثری کاملا بنیادی و کاربردی برای هنرآموزان انیمیشن و دارای ظرفیت تبدیل به کتاب درسی است تا استودیوهای نوپا و با بودجه های محدود نیز با سعی و خطای کمتر پا در این میدان بگذارند.

 نمایشگاه چالش ذهن

در آثار مشهور کوجی یامامورا، باله راهپیمایی اریک ساتی، یادداشت هایی درباره دایره المعارف هیولاها، نوارهای مای بریج، کوه سر، پزشک دهکده فرانتس کافکا، خیال نقش، عوالم یک بچه، تمامی طرح ها، استوری بوردها و مصالح اریجینال دیگر به صورت دستی بر روی کاغذ اجرا شده اند.

لطفا این سویه از تفکر کوجی یامامورا را دریابید، همین که او از لحظه رسیدن به یک ایده تا لحظه پردازش کانسپت انیمیش نهایی خود، مدام درحال اسکیس زدن است.

 آفرینش ماندگار، نمایشگاه آثار تصویرگری مرتضی ممیز و فرشید مثقالی

هم زمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره ی بین المللی پویانمایی تهران، نمایشگاهی از اصل تصاویر برخی از کتاب های کانون و نیز پوسترهای چاپی که توسط " فرشید مثقالی" و " مرتضی ممیز" تصویرگری و طراحی شده اند، در موزه ی ملی هنر و ادبیات کودک کانون برپا است. این نمایشگاه به مناسبت ویژه برنامه بزرگداشت این دو هنرمند نامی پیش بینی شده است. در این نمایشگاه، تعداد ۲۹ اثر تصویرگری اصل و 5  پوستر چاپی به نمایش گذاشته شده است.

 نمایشگاه آسیفا و انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن: از فیلمنامه تا انیمیشن

روند تولید فیلم های انیمیشن کوتاه و تجربی همواره جذابیت فراوانی برای علاقمندان و متخصصان این رشته داشته است و مشاهده ی این روند در کنار نمایش فیلم ها می تواند دستاوردهای بسیاری برای فیلمسازان داشته باشد. آسیفای ایران با مشارکت انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن در حاشیه دوازدهمین جشنواره ی بین المللی پویانمایی تهران، نمایشگاهی با هدف به نمایش درآوردن مراحل تولید آثار حاضر در بخش مسابقه، از فیلمنامه تا محصول نهایی برگزار می نماید. در این نمایشگاه روند تولید 30 اثر از آثار بخش مسابقه شامل سکانسی از فیلمنامه، استوری بورد، کانسپت، طراحی فضا و شخصیت و قاب نهایی فیلم به نمایش گذاشته می شود.

 نمایشگاه کارکچه

قصه از اینجا شروع شد...

130 عروسک از جنس کچه (الیاف پشمی) برخاسته از دل انیمیشن های ایران در منظر نگاه هنرمندان و علاقه مندان قرار گرفته اند. این شخصیت های عروسکی با تکنیک های کاملاً ایرانی، با دستان هنرمند و خوش ذوق «چیستا تاجور» و پسرش «رادین ابراهیم پور» خلق شده اند. چیستا تاجور، کارشناس نقاشی عمومی، مدرس طراحی، نقاش و مجسمه ساز است. او شرکت در نمایشگاه های انفرادی و گروهی زیادی را در کارنامه ی خود به

ثبت رسانده است. رادین، دانشجوی رشته ی گرافیک است. تاجور پس از یادگیری این شاخه ی هنری که برآمده از فرهنگ اقوام ایرانی ترکمن است؛ در کانون شهر بیرجند مشغول به ساخت شخصیت های قصه ها شد. او آرام آرام شخصیت انیمیشن های «یکی کم است» ، «بهادر»، «توکا در قفس»، «مجموعه عروسی عروسی»، «شب ترسناک لومو»، «قصه پنیرک»، «ماهی رنگین کمان» را ساخت. سپس شخصیت های «زال و سیمرغ»، «من آنم که» و «رخ» از مجموعه آثار علی اکبر صادقی را خلق کرد. آشنایی با مبانی رنگ و حجم در ساخت عروسک ها به تاجور کمک شایانی کرد.

به اعتقاد دبیر جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، محمدرضا کریمی صارمی، تولید این عروسک ها اقدامی است برای حمایت از هنرصنعت انیمیشن، چرا که این صنعت صرفاً با تولید فیلم پیشرفت نمی کند. خو گرفتن مخاطب با قهرمانان این انیمیشن ها یکی از مهم ترین دلایلی است که سبب می شود این عروسک ها ساخته شوند؛ و از انیمیشن های دوبعدی به عروسک های سه بعدی تبدیل شوند.

 کارگاه درک و شناخت بهتر از موسیقی در هنر پویانمایی

صدا یکی از ارکان اصلی در هنر پویانمایی است، چه موسیقی باشد و چه صدای محیط؛ و درک و شناخت بهتر و بیشتر از آن، در بالا بردن کیفیت کار نهایی تاثیر بسزایی دارد.

در این دوره از کارگاه های آموزشی جشنواره، برآنیم تا در چند جلسه (پنج جلسه چهارساعته) به بررسی و شناخت بهتر موسیقی و مبانی آن بپردازیم و همچنین نگاهی اجمالی به مبحث صداگذاری و نرم افزارهای موسیقی در انیمیشن بیفکنیم. در هر جلسه از کارگاه، سرفصل های آموزشی، ناظر به انیمیشن های مطرح جهان و فیلم های ساخته شده توسط حاضرینِ در کارگاه، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. تلاش داریم

تا جلسات پویا و کارآمدی برگزار کنیم. برای شرکت در این کارگاه، تنها به همراه داشتن یک قلم و دفتر نت ساده، کافی است.

 کارگاه موسیقی و صداگذاری در انیمیشن

کارگاه موسیقی و صداگذاری سعی در نمایش مسیری ساده و مشخص دارد که با انتظارات کارگردان آغاز می شود و تک تک مراحلی را که، یک آهنگساز و صداگذار برای ساخت ملودی و یا صداگذاری فیلم لازم است از آن گذر کند، مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در این راستا به تحلیل عوامل موثر موسیقی بر تصویر خواهیم پرداخت.

در کارگاه موسیقی به تحلیل موسیقیایی داستان، تاثیر تکنیک ها ی مختلف انیمیشن در آهنگسازی، نحوه روایت از زبان موسیقی و موضوعاتی از این دست پرداخته می شود. طراحی آنالوگ و دیجیتال صدا، تدوین و ترکیب آنها، تاثیر صداگذاری در روایت داستان و... نیز از موضوعات کارگاه صدا و صداگذاری است.

 کارگاه پیچینگ

یکی از مهم ترین ملزومات صنعت فیلم سازی جذب بودجه و نیروهای انسانی توانمند و مشتاق است. در این راستا انتقال ایده به شکل صحیح و شفاف به صاحبان سرمایه، تهیه کنندگان و سایر متخصصین و هنرمندان، جزو توانمندی هایی است که هر کارگردانی باید آن را کسب کند. پیچینگ را شاید بتوان هنر بیان ایدۀ فیلم در کوتاه ترین و جذاب ترین شکل ممکن دانست. در این کارگاه دو ساعته به مفاهیم کلیدی در رابطه با پیچینگ

و معرفی بخش های مختلف یک پروپوزال خوب و همچنین معرفی فرصت های ملی و بین المللی پرداخته خواهد شد. سایر مباحثی که در این جلسه طرح خواهند شد بدین شرح هستند:

- پیچینگ چیست؟ چرا ما به عنوان فیلم ساز نیاز داریم فیلممان را پیچ کنیم؟

- تعاریف و گونه های مختلف پیچینگ چه هستند و در هر مدل چه بازه زمانی و اصولی باید رعایت شوند؟

-آمادگی پاسخ به چه سوالاتی از طرف داوران و تصمی مگیرندگان را باید داشته باشیم؟

-پیچ مکتوب چیست و چگونه باید آن را بنویسیم؟

-پیچ مکتوب از چه بخش هایی تشکیل شده و نکاتی که باید در نگارش آن ها به کار برد چیستند؟

 جلسات دیدارهای حرفه ای

این بخش با هدف تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمین های مناسب به منظور ورود به بازارهای تجاری برای استودیوها، کارگردانان، تهیه کنندگان و انیماتورهای ایران و سراسر جهان تشکیل شده است. پس از بارگذاری فراخوان این بخش بر روی پایگاه اینترنتی دبیرخانه، جدول دیدارها تنظیم خواهد شد. میتینگ در طول جشنواره طبق جدول زمانبندی برگزار خواهد شد.

 روز پویانمایی

برنامه «روز پویانمایی» با هدف آشنایی بیشتر همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اعضاء مراکز فرهنگی هنری، معرفی و نمایش فیلم های پویانمایی برگزیده در بخش کودک، همزمان با دوازدهمین جشنواره ی بین المللی پویانمایی تهران در بیش از 1000 مرکز فرهنگی هنری کشور برگزار می شود. ارزش نهادن به هنر-صنعت پویانمایی و افزایش مخاطبان هنر تأثیرگذار پویانمایی، فراهم نمودن زمینه های نقد و نظر در خصوص هنر پویانمایی، فراهم نمودن منبعی به عنوان محرک های دیداری و نوشتاری برای اعضاء ادبی و هنری مراکز از دیگر اهداف این برنامه است.

 دیجی کانون

هنرمندان، کارگردانان ، تولیدکنندگان و تهیه کنندگان در این بخش فیلم خود را به منظور بارگذاری بر روی سایت دیجی کانون در معرض دید کودکان، نوجوانان، هنرمندان، کارگردان ها، انیماتورها و استودیوهای ایران و جهان قرار می دهند. ثبت اثر برای معرفی در سایت دیجی کانون در طول جشنواره صورت خواهد گرفت.

 نشست تخصصی نقد فیلم

نقد فیلم1

زمان

فیلم

کارگردان

زمان

سالن کنفرانس1

8/3/1401

خرچنگ

شیوا صادق اسدی

10:50

جسم خاکستری

سمانه شجاعی

4:20

کلاغ

اهورا شهباری

8:47

  

نقد فیلم2

زمان

فیلم

کارگردان

زمان

سالن کنفرانس1

9/3/1401

گذشته

حمید محمدی حجة آبادی

8:52

قدم یازدهم

مریم کشکولی نیا

11

کاش

    هادی امیری-رها فرجی

3

 

نقد فیلم3

زمان

فیلم

کارگردان

زمان

سالن کنفرانس1  

10/3/1401

دماغ

حمیده تیموری

6:18

خاطرات زمستان

زهرا کبابیان- امیرمهدی صفدری

6:51

کاکایی

زهرا ملایری

9:1

 

نقد فیلم4

زمان

فیلم

کارگردان

زمان

سالن کنفرانس1

11/3/1401

آنیما

محبوبه محمدزکی

10:15

بادها کجا می میرند

پژمان علی­پور

12:54

نهنگ سفید

امیر مهران

10:06