EN

امید به روزهای درخشان برای انیمیشن ایران

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و دیدار با داوران بین‌المللی درباره مسائلی چون برنامه‌های کانون برای حمایت از فعالان عرصه انیمیشن صحبت کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نظری در حاشیه این بازدید گفت: جشنواره پویانمایی تهران در واقع جشن بزرگ خانواده انیمیشن ایران و ویترینی برای نمایش تلاش‌های دست کم دو سال فعالان این عرصه است.

وی با اشاره به این‌که این رویداد اتفاقی مبارک و محفلی برای آشنایی، تعامل و داد و ستد تجربه‌های فعالان حوزه انیمیشن است افزود: به نظر می‌رسد نگاه جشنواره در این دوره وسیع‌تر شده و با توجه به این‌که امسال مساله اقتصاد پویانمایی و تبیین و برجسته‌سازی اهمیت این موضوع در پیشانی اهداف جشنواره قرار گرفته، در آینده در حوزه محصولات جانبی مرتبط با پویانمایی و تاثیر اقتصادی آن گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

رییس هیات مدیره کانون هم‌چنین یادآور شد: به نظر می‌رسد با حرکت در مسیر تحقق این اهداف می‌توان نوید روزهای بهتر و درخشان‌تری را در حوزه انیمیشن ایران در بُعد ملی و بین‌المللی داد.

فاضل نظری ادامه داد کانون خود را در قبال موضوع انیمیشن مسئول می‌داند و برگزاری جشنواره پویانمایی بخشی از آن اهدافی است که مدنظر دارد و البته ما باید در زیست‌بوم پویانمایی تاثیرهای مثبت ایجاد کنیم که یکی از این تاثیرها، حمایت از تولیدکنندگان خلاق و پرورش استعدادهای این حوزه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم‌چنین اظهار داشت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور علاوه بر این‌که کودکان و نوجوانان را با این مساله آشنا و علاقه‌مند می‌شوند، شرایط مناسب برای آموزش‌های مقدماتی آن‌ها نیز فراهم می‌کنیم و برای مربیان کانون و سایر علاقه‌مندان نیز این زمینه را فراهم کرده‌ایم تا این فعالیت‌ها از سال آینده گسترش یابد و بتوانیم کسانی که می‌توانند در این عرصه اثری بیافرینند به جامعه معرفی و به پرورش و آموزش آن‌ها کمک کنیم.

وی در ادامه بیان داشت من فکر می‌کنم این مساله در کنار حمایت از تولید انیمیشن با بضاعتی که کانون دارد و در کنار کارهایی که دیگر نهادها وظیفه دارند، می‌تواند آینده روشن‌تری را برای این هنر و صنعت نوید دهد.

مدیرعامل افزود: کانون امسال چندین انیمیشن کوتاه دارد و برای نخستین بار وارد حوزه فیلم بلند انیمیشن شده‌ایم که این یک اقدام راهبردی در این حوزه است و قرار است در حوزه تولید و عرضه محصولات جانبی فیلم بلند هم وارد ‌شویم که این‌ها گام‌های اولیه است.

فاضل نظری خاطرنشان کرد امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دعوت کانون را در همراهی با این جشنواره پذیرفته‌اند، اما طبیعی است که این همکاری می‌تواند ابعاد دیگری داشته باشد و نهادهای دیگر هم می‌توانند کمک کنند و آورده‌ها و داشته‌های خود را در یک سبد قرار دهند تا برای حال عمومی انیمیشن ایران و پویانمایی تازه بالیده و نوبالیده ملی، اقدام موثری انجام شود.

رییس هیات مدیره کانون ابراز داشت من فکر می‌کنم پویانمایی ایران در حوزه‌های متفاوتی در حال رسیدن به نزج است و نهال آن ریشه‌های خود را در خاک می‌دواند و زمان ثمردهی بیشترش نزدیک است و زمانی که این ثمردهی بیشتر و بیشتر ‌شود طبیعتا نهادها و ارگان‌های دیگر هم خواه ناخواه می‌آیند و نقشی در این زمینه ایفا و جای خودشان را در این معماری پیدا می‌کنند.

وی گفت: احساس می‌کنم با کاری که در حال رخ دادن است و با تجربه‌های متعددی که طی این سال‌ها حاصل و قدم‌های موثری که برداشته شده، شاید بتوان به این امیدوار بود که به جای اینکه فعالان هنر-صنعت پویانمایی چشم به کمک‌های دولتی داشته باشند، خودشان روی پای خودشان بایستند و نمونه یک کار موفق ملی و یک صنعت بومی‌زایی را ارایه دهند.

نظری ادامه داد درست است که ما انیمیشن را با این شکل و شمایل از فرهنگ غیرخودی وارد فرهنگ بومی‌مان کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم در این عرصه یک بومی‌زایی اتفاق افتاده و متخصصان و جوانان بااستعداد در حال انجام کارهایی هستند که همان‌گونه که در این بازار پررونق یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران مشهود است، شرکت‌های خارجی و کمپانی‌های موفق دنیا هم آن را مورد تحسین قرار می‌دهند و به سمت تبادل تجاری پیش می‌روند و قراردادهایی منعقد می‌کنند.

مدیرعامل کانون در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای از سوی کانون برای اکران یا فروش آثار شرکت‌کننده در جشنواره به تلویزیون وجود دارد، توضیح داد: تمام آثاری که در جشنواره پویانمایی تهران به نمایش درمی‌آید کپی‌رایت دارند، اما چنان‌چه کانون یا صدا و سیما خواهان بخشی از این آثار باشند، می‌توانند با صاحبان آثار وارد مذاکره شوند. ما صرفا برای فروش یا اکران کارهای تولیدی خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم، نه درباره آثار دیگران.